zaterdag 3 augustus 2013

Lamsstoofschotel camping style

Sommige mensen gaan voor de Eiffeltoren, anderen voor mooi weer/auto's/vrouwen aan de Côte d'Azur. Velen gaan natuurlijk ook voor de wijn (al heb ik vorig jaar iemand horen opscheppen dat hij wijn van 1,20 bij de Lidl meegenomen had omdat 'alles hier zo duur is') maar ik, ik kom in Frankrijk voor de Hypermarché's. De enorme winkels waar je alles, maar dan ook werkelijk alles kunt kopen. Of je nou avondeten nodig hebt, een nieuw luchtbed of een vervangende auto voor de terugweg, ze hebben het.



Het eten in zo'n Franse winkel is op zich al een bezienswaardigheid, met producten als slakken, kikkerbillen, kalfshersenen en, nou ja. Allerlei dingen die een gezonde Hollandse jongen links laat liggen. Je gaat natuurlijk niet echt al die griezelige uitheemse dingen kopen. Na het rariteitenkabinet, lopen we naar het echte vlees en kopen een mooi stuk lam. Of eigenlijk juist niet zo'n mooi stuk, een beetje vet en doorregen vlees geeft meer smaak. Zelf heb ik een stuk hals genomen waar het bot nog in zit. Goed voor de smaak, maar moet je later natuurlijk wel uit je stoofschotel vissen als je niet weet wat tandarts in het Frans is.

Nu hoor ik u denken: een stoofschotel op de camping?! Traditioneel hoor je op de camping natuurlijk macaroni, pannenkoeken (eventueel zonder tussen-n) of afhaalpizza te eten. Maar die paar weken per jaar dat ik me niet hoef te haasten, weiger ik om een snelle hap op tafel te zetten. Lamsstoofschotel dus.

Ingrediënten

  • lamsvlees (zoveel als je lust)
  • kruiden (naar keuze, maar in ieder geval laurier en tijm)
  • witte peper en zout
  • paprikapoeder (had ik toevallig bij me)
  • olie (eigenlijk boter, maar die had ik dan weer niet bij me)
  • uien
  • knoflook 
  • rode wijn (mag een restje van gister zijn, maar een hele fles geeft je wat te doen tijdens het wachten)

Stoofschotel, kijk voor je je camping kookstel neerzet even hoe de wind staat voor een mooi geurgordijn over het campingpad. Zet er een pannetje met boter (olie) op waarin je de gesnipperde uien (en later ook de knoflook) zachtjes laat fruiten.


Terwijl dit heel zachtjes pruttelt, snijd je het lamsvlees in stukken waarover je peper, zout en paprikapoeder strooit. Voeg het vlees op laag vuur toe aan de uien in de pan, maar braad het niet aan. Veel kookboeken adviseren aanbraden bij stoofvlees, maar doe dit nooit (het is een beetje alsof uw garage adviseert om voor het eerste gebruik een paar minuten donuts te draaien met de auto zodat uw banden langer meegaan).

Doe er een scheutje wijn bij en daarna water tot het vlees bijna helemaal onder staat. Wacht tot het aan de kook is en voeg dan je kruiden eraan toe. Deze kruiden moet je na afloop weer verwijderen, dus kijk eens wat een ontzettend handig 'theezakje' ik in de Carrefour vond. De tekst staat er ook in het Nederlands op dus misschien ligt het ook gewoon bij de Albert Heijn, maar aangezien ik mijn zintuigen in de supermarkt voornamelijk gebruik voor het ontwijken van scootmobielen kan ik u dit niet vertellen.

Het moet nu rustig stoven, en je kunt het voor de zekerheid zo af en toe doorroeren, maar zet het vuur in ieder geval heel laag. Dit is een mooi moment om even terug te komen op de fles wijn waar we net een scheutje van hebben gebruikt. De tijd die het kost om deze leeg te maken en het bijbehorende tukje in de schaduw te doen, is namelijk precies te tijd die het potje moet pruttelen.

Na 3-5 uur is het vlees klaar om op te eten. Serveer dit met haricots verts (dat is Frans voor boontjes), worteltjes, paprika, doperwtjes, etc. en rijst of stokbrood, en natuurlijk een lekker flesje rode wijn. Eet smakelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten